This WordPress.com site is the bee's knees

اوجالان دستور آزادي 134 كودك ربوده شده را صادر نمود

عبدالله اوجالان رهبر پ ك ك در تاريخ 29 ماه ژوئيه 2014 از زندان ايمرالي دستور داد 134 كودك ربوده شده توسط پ ك ك و يا به هر عنواني به عضويت درآمده اند آزاد شوند. بر اساس خبر روزنامه وطن اوجالان در ديدار با چند نماينده حزب صلح و دموكراسي مجلس تركيه دستور آزادي اين كودكان را صادر كرده است. برخي از اين كودكان در ميان كادرهاي پ ك ك بودند و اوجالان خواهان بازگرداندن آنها به خانه هايشان شد.

بر اساس منابع سياسي رهبران پ ك ك در قنديل اين دستور را اجرا خواهند كرد و بچه ها را آزاد خواهند نمود. تحويل اين كودكان توسط حزب دموكراتيك خلق ها و نهادهاي مدني صورت خواهد گرفت. مسئولان حكومت نيز به آنها كمك خواهند كرد و هيچ كيفري هم در انتظار كودكان نيست.

مادران اين كودكان از دو هفته پيش تاكنون در برابر شهرداري دياربكر تجمع كرده اند و خواهان آزادي بچه هي خود از قنديل هستند. اين مادران مي گويند پ ك ك بچه هاي آنها را فريب داده است.

همان طور كه مي دانيم كار كودكان از نظر قوانين بين المللي جرم است و خاطئيان آن بايستي مجازات شوند.آنچه در پ ك ك بر سر كودكان مي آيد نمونه بارز و مصداق كار كودكان است. اين در حالي صورت مي گيرد كه پ ك ك سال ها پيش كنوانسيون هاي مربوط به حقوق كودكان و عدم بكارگيري آنها در جنگ را امضا كرده است و اين دوگانگي گفتار و رفتار اين حزب را مي رساند. شرايط جنگي حاكم بر اردوگاههاي پ ك ك به ويژه در كوهستان هاي صعب العبور چنان است كه بسياري از مخالفان داخلي اين حزب از آن به عنوان ”رفتار مقابل مدرن“ تعبير مي كنند و اين رويكرد را مغاير با تمام قوانين حقوقي و اخلاقي توصيف مي نمايند.براي خواندن كنوانسيون حقوق كودك به لينك شماره يك مراجعه نماييد.

سازمان هاي حقوق بشر نيز بارها در اين زمينه به پ ك ك هشدار داده اند و اين يكي از عوامل موثر در قرار گرفتن پ ك ك در ليست تروريستي آمريكا و كشورهاي اروپايي است.آنچه كه سبب شد تا اوجالان دستور برگرداندن كودكان را بدهد نه تغيير تفكر پ ك ك بلكه فشار شديد افكار عمومي و تسليم شدن اين حزب در برابر آن بود.تجمع مادران كودكان ”ربوده شده“ در دياربكر كه با انعكاس گسترده رسانه اي در تركيه و خارج همراه بود سبب شد تا پ ك ك محكوم گردد و اوجالان براي جلوگيري از وخيم تر شدن اوضاع اين دستور را صادر نمود.

اين يك نمونه موفق مبارزه عليه اين گونه اقدامات پ ك ك و پژاك مبني بر بكارگيري كودكان در صفوف جنگ است. حزب اتحاد دموكراتيك شاخه پ ك ك در كردستان سوريه نيز چندي پيش ناچار شد كودكان را از صفوف خود بيرون بكشد تا به هنگام بازديد نمايندگان سازمان هاي حقوق بشري اين كودكان ديده نشوند اما گروههاي كردي مخالف آن گزارش دادند پس از خروج نمايندگان سازمان هاي حقوق بشري دوباره اين كودكان را به جاي اول بازگرداند.

اين كودكان در بيشتر موارد مسخ شده و مورد شستشوي مغزي قرار مي گيرند و زماني متوجه عمق فاجعه مي شوند كه ديگر دير شده است. منتقدان پ ك ك مي گويند بايستي به دست اين كودكان اسباب بازي و قلم و دفتر داد نه اسلحه و نبايد آنها را از همين حالا با روحيه خشن بزرگ نمود.

منوچهر زنوزي مدير سابق شبكه روژ تي وي – وابسته به پ ك – در اين باره مي گويد : در پ ك ك حتي كودك 9 ساله نيز ديدم و اين عين ظلم است. اين مسئول سابق پ ك ك اكنون از ترس كشته شدن تحت حمايت پليس دانمارك در خفا زندگي مي كند.

پيروزي مادران كرد تركيه اي مي تواند به الگويي براي زنان كرد ايراني نيز تبديل شود تا با تجمع و يا هر روشي ديگر پژاك را وادار كنند كودكان آنها را بازگرداند چون آنها هنوز به بلوغ فكري نرسيده ناد تا بتوانند مستقل فكر كنند.تعداد كودكان ايراني دربند پژاك كم نيست.

براي گزارشات متعدد در مورد سواستفاده پ ك ك و پژاك از كودكان به لينك هاي شماره سه مراجعه نماييد.

 

CONVENTION ON THE RIGHRS OF THE CHILD

http://rizgari.com/modules.php?name=News&file=article&sid=46002

http://www.todayszaman.com/news-346992-terrorist-pkk-kidnaps-331-children-in-six-months.html

http://www.todayszaman.com/news-349226-75-mothers-now-demand-release-of-children-abducted-by-pkk.html

http://www.todayszaman.com/news-350549-kurdish-politician-pkk-committing-war-crime-by-abducting-children.html

http://www.aa.com.tr/en/turkey/351634–kurdish-politician-rebukes-pkk-over-kidnapping-children

http://www.aa.com.tr/en/turkey/351634–kurdish-politician-rebukes-pkk-over-kidnapping-children

http://www.aydinlikdaily.com/Detail/The-Truth-Of-Child-Militants-In-The-PKK/3609

 

بیان دیدگاه